www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

 

 

 

etnik Archív
2014. október SzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsP Aktuális program:
2014.10.31.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

FESZTIVÁL HÍREK

2012.05.01. 22:37

Filmes beszámoló / április 27-i filmek


Folyamatosan érkeznek a beszámolók a fesztiválról, ezeket honlapunkon is közzétesszük. Öröm volt ennyi lelkes filmlátogatóval találkozni, reméljük a következő fesztiválon is sok írást fogunk kapni! Köszönjük az április 27-i nap filmjeinek beszámolóját Horváth Andreának.

A pénteki doku-délután kellően felfokozott forróságban indult a Duna partján, ahol kínai barátaink társaságában örökítettük meg az aktuális kedélyállapotot. A Monostori Erőd Baka Termében azonban a Sár című lett dokumentumfilm lehűtötte a hangulatot. A filmet Dainis Klava neve alatt jegyzik, aki a lett tanyasi élet momentumait vitte vászonra. Kitűnő, már-már költői szépségű operatőri munka, ám kevésbé magával ragadó érzésvilág jellemzi az alkotást. A közel 30 fok meleg és a fesztivál-hangulat után hideg zuhanyként ért a komor, hideg képi világ. Statikus képek, szürke színvilág hangolja rá a nézőt a Sárra. Történetről kevésbé, inkább csak atmoszféráról beszélhetünk, ami a vidéki élet nehézségeibe enged bepillantani. A rendező az állatokra és a tájra fókuszál, éles kontrasztba állítva azt az ember (többnyire pusztító) jelenlétével. A hosszú percek mozdulatlanságát egy síverseny töri meg, de ez is csak röpke pillanatokra. A film zenéje okozta a legnagyobb problémát. Számomra összeegyeztethetetlen a füstölgő trágya, a természeti elemekkel küzdő traktor és egyéb mezőgazdasági munkagépek látványa a drámai, tragikus, néhol már enyhén sirató jellegű zenével. A dokumentumfilmek legnagyobb hitelét az őszinteség adja, de a Sár című rövidfilm egyetlen igazán hiteles és még akusztikailag is helytálló jelenete az istállóban zajlott, ahol a szereplők vizesvödrökkel kergetőztek, és egymás nyakába zúdították „frissítőjüket”.

 

 

Az iráni kövek nektárja ennek szöges ellentétében áll. A film zenéjét őszinteségében vitathatatlan kurd népdal képezi. Dinamikus vágások, és lendületes kezdés után egy bájos történet bontakozik ki, amely azonnal magával ragadja a nézőt. Három kurd férfi vág neki az áthatolhatatlan hegyeknek, hogy Oraman nevű falujuk számára megszerezzék az aranyló nektárt. Helyi hagyományok, és a nyugati kultúra hatása kerül egymással szöges ellentétbe, de mindezzel olyan elragadó módón szembesül a néző, hogy eszébe sem jut meglepődni azon, mit keres a kurd sziklák között az Adidas világmárka. Továbbá azon sem, hogy kb. 150 méter magasban, a méhrajtól zümmögő kőszirten miért veszi fel a mobiltelefont a rangidős kurd falubeli. Sattar Chamani Gol filmje az első pillanattól fogva beszippantja közönségét, és egy olyan világba repíti ahol Kelet és Nyugat kultúrája fonódik össze. Kedvenc pillanatom a telefonról recsegő kurd énekes hangja volt, amelynek idősebb hagyománytisztelő kurd „hősünk” bluetooth-on kívánt birtokába jutni.

 

 

A délután következő dokumentumfilmjét két spanyol rendező követte el, a film Banglades fővárosában-, azon belül Dhakában játszódik. A globális fejlődés Keletet sem kerülte el, az indiai emberek a napi betevőért kényszerülnek rá a „gyári” robotolásra. A sokkoló képek egymást követik. Az egyik karján csecsemőjét hordó anya munka közben, a téglaporban szoptatja gyermekét, másik kezében pedig a kalapácsot szorítja, és közben arról mesél, hogy utódainak jobb életet szán. Napi 12 órát dolgozik, így ujjai annyira fájnak, hogy már az ételt sem tudja a szájához emelni, de nem adja fel, mert célja van. „Én magam is gép vagyok”-mondja egy másik „gépember”, aki földjét kényszerült elhagyni. A kamera nagytotálban mutatja az asszonyokat, akik szinte elvesznek a műanyag flakonok tengerében.
Férfiak egy kisebb csoportja hajókat darabol, akik a szennyezett víz alá is kénytelenek lemerülni egyes alkatrészekért, a kötelet húzva mechanikus szerkezetté állnak össze. A csörlők állnak, az emberek dolgoznak.
A riksások, mint a hangyák, úgy mozognak az utcákon, őket tehetősebb utasaik még emberszámba sem veszik, viszont a szegényebbek akár többet is képesek fizetni egy-egy fuvarért.
A film elején elhangzik: „(…) bárhogy is legyen megírva, senki sem tud változtatni ezen”, majd végül egy másik „gépember” nyomatékosítja a szomorú igazságot, amely szerint sem a munkájának, sem az életének nincs értelme.
A reményvesztettség ellenére megdöbbentő módon énekelve és fütyörészve végzik embertelen munkájukat.


A nyár utolsó napja, Piotr Stasik, lengyel filmrendező munkája. A film három különböző korú fiú sorsára fókuszálva mutatja be az orosz penzai kadétok mindennapjait. Anton, Kiril és Maxim is szembesül az élet kezdeti nehézségeivel, a tini szerelemmel, vagy például korunk aktuális problémájával, a csonka családdal.

 


Bújtatott orosz társadalomkritika érezhető az egyik kadét megnyilvánulásában, amely szerint „el kell adni az országunkat, mert három piros ponttal tartoznak”. A filmet groteszk atmoszféra hatja át, a „jó reggelt tanárnő bajtárs” még csak előre vetíti, de a rideg kék katonai egyenruha és a tornateremben rögtönzött fegyveres felvonulás látványa kiteljesíti az abszurd látványt. Megfogalmazódik a nézőben a kérdés: valóban ilyen oktatásra van szüksége egy 7 éves gyermeknek? Ezek a diákok a nemzetükért léteznek, harcolni tanulnak, és ha a végzet úgy hozza, meghalnak egy nemesebb célért. A közeli képekben és a szemek csillogásában nyer igazán mély értelmet ez az eszme.
 

A sort egy litván film követte Sanghaj banzáj címmel, Jurate Samulionyte rendezésében. Az alkotás a vilniusi gettóba, a vilniusi Sanghaj néven ismert városrészbe kalauzolja el a nézőt, ahol a helyi kisebbségek (litvánok, oroszok, romák, lengyelek) egymáshoz való viszonyát ismerhetjük meg. A hobó életstílus megkeményítette az itt élő embereket. Van olyan, akinek a kutyája jelenti a családot. Ha kell, eltemeti, siratja, a szomszéd pedig egy laza mozdulattal vízbe fojtja a kölykeit. A dokumentumfilm kemény őszinteséggel mutatja be az embertelenségnek eme kitekeredett, ironikus formáját. Ennyit számít az élet. Néha a maffia is „tiszteletét teszi” a városnegyedben, de az sem meglepő, ha egy dühös szomszéd pezsgősüveggel hasítja ketté egy riválisa fejét. Mégis ugyanúgy éreznek, mint bárki más, szeretnek, gyűlölnek, és ha kell, gátlástalanul csalnak.

 


Pár rövid snitt kontrasztba helyezi ezt a város másik arcával, a felhőkarcolók és irodaházak hideg, fenyegető valóságával. Gyors, dinamikus ritmus jellemzi a filmet.
Ezek az emberek nem álmodnak csodáról, egyetlen vágyuk a normális és élhető élet. Költői befejezésként végül felreppen a fehér galamb, amely a remény és a tisztaság metaforája.
A nap utolsó filmje időgéppé változtatta a Baka termet, Ivan Garcia utaztatta a nézőt Sanghajtól kezdve Berlinen, Párizson, Moszkván, és Japánon át egészen Barcelonáig. A film korabeli fekete-fehér felvételekből állt össze kerek egésszé. Hol léghajón, hol vonaton, hol pedig lóháton utaztunk egyik városból a másikba. Egyes részek többek között olyan neves művészekhez köthetőek, mint Eisenstein, Vertov, vagy Marlene Dietrich. A film kiválóan tükrözi a kor aktuális hangulatát, láthattuk Berlint a weimari köztársaság idején, Párizst a két háború között, az iparosodó Szovjetuniót, Japánt Mandzsúria lerohanása előtt és Barcelonát a spanyol polgárháború elején.

 


A nap végére kellőképp összefagytunk az erőd vastag falai között, de a Duna partján ismét sikerült felmelegedni-, és a filmes élményeink összegzése mellett kellőképp elmerülni a Haraszti pincészet kiváló roséjában. Eredményes napot zártunk a Mediawave első estéjén.

Horváth Andrea

Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
2014.06.20. 9:23

MEDIAWAVE SZUVENÍR - PÁLYÁZAT

MEDIAWAVE Szuvenír - Pályázat

ajándéktárgyak, kiegészítők, kegytárgyak

tervezésére, kivitelezésére

Határidő: 2014.12.05.

Katt ide!

 

TAGSÁGOK
PARTNER OLDALAK

 

 

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák