www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 


 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 29-május 2.

 

 

 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 29-május 2.

 


 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 29-május 2.

 

 

 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 29-május 2.

etnik Archív
2019. október KSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCs Aktuális program:
2019.10.23.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

FESZTIVÁL HÍREK

2013.05.04. 14:17

MEDIAWAVE: KIÚT AZ ELNYOMÁSBÓL - Hancsók Barnabás beszámolója


Nagyon furcsa 2013-ban – amikor Tarkovszkij már nem él és Tarr Béla sem rendez már több filmet – egy olyan alkotással találkozni a mozivásznon, mely kifejezésmódjában egyértelműen a modernizmus és posztmodernizmus legnagyobb alakjait és módszereit idézi. Ráadásul kínai. Ráadásul fiatal rendező jegyzi. Ráadásul felettébb erős alkotás. Hancsók Barnabás, a Filmtekercs újságírójának beszámolója.

 

A kínai Mao Mao Itt, akkor című filmje egy cseppet sem közönségbarát művészfilm, mely borzalmasan lassú kameramozgásokkal és rengeteg állóképpel vázol fel egy tablót a tengődő kínai fiatalok mindennapjairól. A félelmetesen kevés dialógus eleve megteremt egy olyan légkört, melyből azonnal kiérződik, hogy szereplőinknek nincs mit mondaniuk egymásnak, és mindezt csak fokozza azon tevékenységek ciklikus ismétlődése, melyekkel rendszerint elütik az idejüket.

 

 

Hőseink ugyanis nem igazán csinálnak mást, mint dohányoznak, motoroznak, esznek, próbálnak szerelmesek lenni, ami ha nem megy, vigasztalódásképp megerőszakolnak egy kurvát, vagy épp ők maguk kurválkodnak, megcsalják egymást, ilyesmi. A lényeg, hogy semmi és senki nem halad előre (ahogy az egyik lány ki is mondja az egyik srác régi és új fényképét egymás mellé téve: „nem változtál”), és semminek nincs súlya vagy következménye a filmben.

 

Ennél összefüggőbb történetet nem nagyon lehet, ám valószínűleg nem is szükséges keresnünk az Itt, akkorban. A film második felében megjelenik ugyan az idősebb generáció is, de ahelyett, hogy pozitív ellenpéldaként állnának a mai tengődő fiatalsággal szemben, ők is csupán romlottságukról képesek tanúbizonyságot tenni. A film egyébként sem áll össze kerek egész történetté: éppúgy nincs eleje, mint ahogy vége sem, így bátran kijelenthetjük, hogy csupán egy állapotot tükröz, melyből látszólag egyáltalán nincs kiút.

  

Mintha ez a szereplőkből áradó enerváltság (mely még a táncos és megerőszakolós jelenetekre is felettébb jellemző) nyomná rá bélyegét a kamerára is, mely teljesen önálló életet él a filmben: nem rendeli alá magát az események megörökítésének, sokszor elmozdul a szereplőkről, vagy éppen arra kényszeríti őket, hogy kövessék az ő mozgását. A művészi szabadság reflexiójaként értelmezhető gesztus kétszeresen is fontos: egyrészt az alkotó egyeduralmát hirdeti az anyag fölött, másrészt egy sajátos rendszerkritikaként is felfogható, miszerint a képen kívüli, a kimondhatatlan a lényeg.

Nem könnyű feladat első nekifutásra végignézni az Itt, akkort, de mindenképpen megéri. A borzalmasan lassú folyás, a hosszan kitartott snittek tökéletesen alkalmasak arra, hogy az ember elkezdjen a sorok között olvasni, a felszín mögé látni már a film megtekintése közben. Erre pedig óriási szükség lesz, ha meg akarjuk érteni Mao Mao üzenetét: a művészeten keresztül van kiút az elnyomásból.

Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák