www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

Azé' csak lesz valami a Mediawave

klasszikus időszakában!

2020. április 28 - május 2.

 keresd az online programot

 


 
A pótlás - reményeink szerint - szeptember

második felében lesz!

 


 

Azé' csak lesz valami a Mediawave

klasszikus időszakában!

2020. április 28 - május 2.

 keresd az online programot

 


 
A pótlás - reményeink szerint - szeptember

második felében lesz!

 


etnik Archív
2020. május PSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzV Aktuális program:
2020.05.31.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

FESZTIVÁL HÍREK

2014.05.05. 9:55

Vágyak, sorsok, árnyékok - Mediawave kisjátékfilmek


Hegedűs Norbert írása

Az idén 24. alkalommal megrendezésre kerülő Mediawave filmes programja egyfajta kicsinyítő tükörként remekül leképezi az egész fesztivált: sokszínű, színes és fiatalos, mégis érett és magas szakmai színvonalú, úgy progresszív, hogy közben teret ad a hagyományoknak. A nemzetközi filmes program első blokkjának kisjátékfilmjeiről Hegedűs Norbert, a Selye János Egyetem doktoranduszának írását olvashatjátok.

 

Fabrice Mathieu filmje, a Dans L´Ombre (Az árnyékban) a film noir hagyományához köthető. Az alapötlet zseniális: egy árnyék történetét ismerjük meg, aki meggyilkolja a viselőjét, miután megelégeli annak szörnyű tetteit. Tette után kitaszítottság és üldöztetés lesz a része. A látványvilág Lang és Miller filmjeit idézi, az árnyék öntudatra ébredése és igazságszolgáltatása a klasszikus lázadástörténeteket juttathatja eszünkbe. Azzal viszont, hogy a kisjátékfilm a zsáner egyik legfontosabb motívumát – az árnyékokat – avatja főszereplővé, egészen új perspektívákat nyit. Arra biztat ugyanis, hogy nézzük újra az összes előzményt – ezúttal az árnyékok szempontjából.

 

Az egyik legalapvetőbb emberi vágy a bosszú. Mekkora árat vagyunk hajlandóak fizetni érte? Ezt a kérdést járja körül a Pastilla Fericirii (Boldogságpasztilla) című 12 perces alkotás. A hétköznapok során felgyülemlett feszültség levezetését ígérik a tévében. Tetszik? Igen. Felszabadító? Igen. Őszinte? Ne viccelj, a tévében volt. Felméri Cecília többszörösen önreflexív kisjátékfilmje a reklámok és a híradók elemeit beemelve mutat görbe tükröt a társadalomnak és a televíziózásnak, nem fukarkodva az iróniával.

 

Everything happens for a reason – Minden okkal történik. Elkoptatott közhely, vagy alapvető igazság? Florian Schott filmjét ez a kérdés helyezi keretbe. Főszereplő/narrátorunk nincs éppen jó passzban: barátnője el akarja hagyni, rablással gyanúsítják és még a telefonját is ellopták. Úgy tűnik a világ minden ok nélkül összeesküdött ellene. Vagy mégsem? A film nézése közben többször is a Jason Statham főszereplésével készült Crank juthat az eszünkbe (és nem csak azért, mert a narrátor telefonja pont úgy csörög, mint Chev Cheliosé). Az in medias res kezdés, a kameramozgás, a színek, a kétségbeesett ide-oda rohangálás mind ismerős valahonnan. Az Everything happens for a reason persze nem koppintás, sokkal több ennél.

 

 

Kevad a la Carte (Tavasz, a la carte). Egy fiatal vidéki lány szerelmét hátrahagyva a városba megy, hogy beteljesítse az álmait. A kezdeti csillogás azonban hamar kifakul, az ábrándok mögött feltűnő valóság könnyen erkölcsi krízisbe taszíthat bárkit. Aliide azonban nem hasonul meg, s kitartása nem marad jutalom nélkül. A történet talán nem túl eredeti, de a megvalósítás egészen kiváló: a zenés és táncos betétek elviszik a hátukon a filmet.

 

Chia-Ho Tai bemutatkozó kisfilmje az Egyet fizet, kettőt kap. Gyermekszereplők segítségével mutatja be a lelketlen TheOnly Group tevékenységét, mely romlott ételeket árul a vásárlóinak, s emellett egy dialízis centrumot is működtet. A kisfilm igen erős képi világgal mutat rá a fogyasztók szűklátókörűségére és kiszolgáltatottságára, valamint a multik cinikus embertelenségére. A kórházi snittek beemelése pedig egészen új megvilágításba helyezi a címet.

 

 

Egy jól öltözött fiatal férfi a mólón álldogálva egy horgászó öregurat figyel. Hirtelen az idős úr a mellkasához kap – szemmel láthatóan szívrohama van –, de a fiatal férfi csak nézi. Mikor az öreg elhalálozott, a Gyűjtő nyugtázza az esetet: a Halál ismét a terv szerint érkezett. Ezzel a felütéssel indul Michael Rendell Indrivaren (A gyűjtő) című kisfilmje. A Gyűjtő számára minden nap ugyanolyan, egészen addig, amíg nem találkozik Amandával, aki egészen elbűvöli. Egy napon viszont Amanda nevét is a listáján találja: a nő hamarosan elhalálozik. Kritikus döntést kell hoznia, mely alapvetően változtathatja meg a sorsát. Rendell filmje csendes és visszafogott, mégis az emberi lét legfontosabb kérdéseit feszegeti: életről és halálról, a sorsról és a szabad akaratról, az egyéni döntések következményeiről beszél, egy cseppet sem szájbarágós módon. Egyszerre melankolikus és felemelő, egyike azon kevés filmnek, melyen az ember még a megtekintés után is hosszan rágódik.

 

A blokk egyetlen magyar alkotása Ferge Roland El című alkotása, mely napjaink egyik égető problémájára, a fiatalok elvándorlásra reflektál. A szürke képi világ, a nyomasztó hangulat mind egy kilátástalan, élhetetlen világ képét mutatják, ahonnan csak menekülni lehet. Egy buszállomást látunk, ahová egymás után érkeznek a gyermekek. Nem tudjuk meg kik ők és miért akarnak elmenni, de a döntésük jogossága egy pillanatig sem kérdőjeleződik meg: teljesen mindegy hová, csak innen el.

 

(Hegedűs Norbert)
 

Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák