Most a Mediawave egy másik alapembere következik, aki a Méhkasaula nevében is beszél az épületfestésről, vetítésekről, fesztiválos sztorikról. Na ki ő?
Ti 1998-ban alakultatok, 1999-ben már a Mediawave-en voltatok. Hogy ismerkedtetek meg a fesztivállal?
Egyesületünk idősebb tagjai kezdetek óta átjártak a Mediawave-re. Irigykedve tekintettünk a győri pezsgő kulturális életre. Én már a 70-es évek végétől átjártam egy-egy koncertre az Ifiházba. Az első kimondott Mediawave-es emlékem 1992-ből való. A befüvesített teremben a befőttkiállítás és a Szőke striptease műsora maradt meg, a filmeken és koncerteken kívül, ami persze idővel összefolynak az emlékeimben. 1998-ban, ha jól emlékszem bekerültem a szignál filmbe is. A zsinagógás programok felejthetetlenek még.
Ha 1999, akkor belecsöppentetek a Mediawave egyik legnyüzsgőbb időszakába. Milyen volt az akkori kulturális légkör Győrben?
Székesfehérvárról nézve csodálatos. Vidéki lévén szerettem a vidéki fesztiválokat. Az összművészeti jelleg fogott meg igazán. Jó volt tapasztalni, hogy nem csak a Mediawave idején volt igényes kulturális élet a városban, hanem évközben is.
Korábban már írtunk a honlapon a fényfestésről, mégis ismételjünk: hogyan zajlik egy fényfestés?
Vetítéseink nagy része épületfestés. Első lépés a vetítendő épületet megnézése. Másodsorban a képi világot válogatjuk össze. Ha van tematika, akkor ahhoz igazítjuk a fényfestést, ha nincs akkor fénykollázzsal „tapétázzuk” be az épületet. Van kb. 300 darab üvegdiánk, amit üvegfestékkel kézzel festetek meg az alkotók. Ebből tudunk válogatni.
A szombathelyi Fő tér vetítésénél virágkollázst alkalmaztunk, a komáromi Dunai Bástyánál adott volt a halak vetítése a Duna miatt.
A felületes szemlélő azt is mondhatná, hogy a fényvetítő egy elavult technológia, itt van már a projektor, a lézer, meg ki tudja mi. Olyan lehet számotokra a dia, mint az analóg fényképezőgép a fotósoknak?
Igen, íze van. A költséghatékonyságon kívül a vetítés minősége is szerepet játszik, hogy nem használunk digitális vetítőket. A gépparkunk diavetítőkből és írásvetítőkből áll. Főként a 70-es évek végéről. Az analóg technika könnyen szerelhető, átalakítható speciális körülményekre is, mint egy épületfestés. Finommechanikai és optikai barkács - tuningolással nagy felületeket tudunk megfesteni.
A budapesti Nemzeti Múzeum volt talán a legnagyobb vetített épületünk. Mindenképpel oldjuk a technikai elitizmust az analog írás és diavetítőinkkel.
Nem bírom ki, mondjatok egy sztorit Győrből! Utána pedig mondjatok megtörtént dolgot más fellépésetekről. (Kérdező tanúja volt pultosként egy bulinak a Rómerben, aminek másnapján Zöld a színpadon töltötte az éjszakát)
Mint dj, a Je t'aime… moi non plus partyn volt 2009-ben, ahol akkora volt a tömeg, hogy ugráltak a színpadon a Rómerben és életemben először és utoljára biztonsági őrt kellett kérnem, mivel a táncolókkal együtt ugrált a tű is a lemezeken (a "mit iszik a zenekar vs. kapcsolattartás a közönséggel" miatt a buli után a Rómerben is aludtam).
Ami még emlékezetes maradt, az a szombathelyi Iseum templom bevetítése volt gerillában. Történt, hogy az első szombathelyi Mediawave egyik esti programja az épp elkészűlt, de még át nem adott Iseummal szemben volt, A soproni Alkalmazott Művészeti Intézetes, AMI-s önkéntes csajokkal ott vetítettünk. Az út túloldalán volt az elkészült II.századi épület másolata. A program végén, mikor összepakoltunk, 150 méteről vittük az áramot az úttesten, palánkon keresztül és egy vetítővel és 5-6 üveggel bemásztunk az építkezési területre. A Borostyán útra helyezve a gépet, bevetítettük a szentélyt. A csajok kintről falaztak nekünk, miközben dokumentáltuk a vetítést.
Másnap mutatom a képeket a Puskernek, aki mint szombathelyi, aggódott, hogy ciki lesz, mivel gáz volt az egész építkezés körül, már kezdet kezdete óta. A Jenőnek viszont nagyon tetszett a gerillaakciónk, el is kérte a fotó dokumentációt. Természetesen a múzeumnak is elküldtem a felvételeket, sűrű bocsánatkéréssel és lehetőséget kértem, egy legális vetítésre. A következő évben a Savária Történelmi feszten audiovizuális
est lett belőle. Köszönöm Mediawave-nek (és az AMI-s csajoknak).
Mik a tervek a jövőt nézve? Hol lesz a Mediawave után fényfestés?
A székesfehérvári Kortárs Művészeti Fesztiválon belül a Jam-Bory-Vár kisfesztiválon a Bory Várat vetítjük be május 16.-án. A jövőre nézve a nyár főszezon számunkra. A bukaresti Nemzetközi Kulturális Intézetek Éjszakáján (június 19-én) az ottani Magyar Intézet kérte fel fényfestésre a csapatot. Operatív szervezés alatt van a kecskeméti Városháza, és jó pár prémium kategóriás művészeti fesztivál is.
Két görög filmes műhelyvezető is lesz idén a Passport Controll - Nyári Berek Művészeti Műhelyek és Közösségi Együttléten. Karina Logothetis filmrendező és Vasilis Zlatanos sound designer idén elnyerték a legeredetibb kisjátékfilm díját a 33. alkalommal megrendezett Mediawave Filmszemlén, a Kavics (er. Pebble) című filmmel.
Május végén (május 26-28) jön a következő idei Mediawave fokozat Pünkösdi improvizációk címmel, amely a "klasszikus" Mediawave jazz, színházi, táncos és közösségi vonalát szándékozik feleleveníteni a ravazdi Őrhegy udvarházban. A program ide kattintva érhető el.