www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

FIGYELEM!

MÁR LEHET SZEMEZGETNI A

NYÁRI BEREK - MEDIAWAVE NYÁRI TÁBOR

MŰVÉSZETI ÉS KÖZÖSSÉGI

MŰHELYEI KÖZÖTT!

 

 

 a következő együttlét dátuma:

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

Monostori Erőd, Komárom

2019. április 30 - május 4.

  

 

kiemelt tematika:

RÍTUS

 

FIGYELEM!

MÁR LEHET SZEMEZGETNI A

NYÁRI BEREK - MEDIAWAVE NYÁRI TÁBOR

MŰVÉSZETI ÉS KÖZÖSSÉGI

MŰHELYEI KÖZÖTT!

 

 

 a következő együttlét dátuma:

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

Monostori Erőd, Komárom

2019. április 30 - május 4.

  

 

kiemelt tematika:

RÍTUS

etnik Archív
2018. október HKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSz Aktuális program:
2018.10.22.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

FESZTIVÁL HÍREK

2015.05.18. 9:49

Ráduly Mihály beszélget Grencsó Istvánnal, Benkő Róberttel és Molnár Csabával


JazzMa.hu - Ráduly Miháy (Budapest, 2015. május 18.)

DERENGÉS dupla CD és ADYTON jazz tábor

Ráduly Mihály (R.M.): Grencsó István e hónapban ünnepelte születésnapját. A koccintást néhány napos késéssel csak most tudjuk megejteni. Ugyanis egy ideje nagy a serénykedés a Grencsó Kollektíva háza táján. Hallottam, hogy nemrégiben stúdióba vonultatok és hat Szabados György szerzeményt vettetek fel. Ez a dupla CD, ami a Hunnia Records kiadásában, júniusban fog megjelenni a Derengés címet viseli.

Én személy szerint örömmel fogadtam már tavaly is, hogy valaki kézbe veszi Szabados György hagyatékának ilyesfajta gondozását, hogy tovább éljen és közöttünk legyen a zenéje. De mégis mi volt az apropója a lemeznek?

Grencsó István (G.I.): Már régóta napirenden van nálunk Szabados György zenei hagyatéka. Több éve elhatároztuk és neki is kezdtünk, hogy néhány darabot életre keltsünk. Két évvel ezelőtt a Mediawave-en beszélgettünk erről a tervünkről Hartyándi Jenő barátommal, aki mindig is támogatta az újszerű törekvéseket, illetve a kísérleteinket. Azonnal fel is ajánlotta a bemutatkozási lehetőséget. (folytatás a részletekben)

 

Molnár Csaba fotója

Egy év telt el próbákkal, munkával, mire sikerült összeraknunk egy nagyobb lélegzetű műsort. A 2014-es Mediawave-en mutattuk be először, amit aztán többször, több helyen is játszottunk, játszunk azóta is. Ahogy érlelődtek a darabok, úgy kezdett a feszültség és az izgalom oldódni és a zene élővé válni. Jött az igény, hogy igenis ezt rögzíteni kell. A nagy probléma számunkra az volt, hogy hol és kinél?! Ki az, aki hajlandó arra, hogy gondozásába vegye ezt a zenei anyagot, majd rögzítse és kiadásra méltónak találja. Futottunk néhány kört és több helyről pozitív ígéretek után, langyos elutasítás érkezett. Végül a Hunnia kiadó, Hunka Róbert vezetésével és igazgatásával fölkarolta a „dolgot”. Teljesen mellénk állt. Semmilyen megkötést, semmilyen beleszólást, se zenei, se vizuális téren nem vindikált magának. Tehát teljesen szabadkezet kaptunk, se időkorlát, se semmi, és így sikerült rögzítenünk ezt a hat darabot, ami egy dupla kiadványban fog megjelenni várhatóan június közepén. Most a grafikai dolgok mennek, a hanganyag rögzítve és keverve van, úgyhogy az utolsó stádiumban vagyunk.


Fotó: Molnár Csaba


R.M.: Robi miért a Derengés lett a címe az albumnak?


Benkő Róbert (B.R.): Többféle verzió volt, de végül is emellett döntöttünk. A Gyuri zenéje a múltból ködlik föl, mert a halála után gyakorlatilag el lett felejtve az életműve. Nem játszotta senki és ugye a média – ezt mondanom se kell – vajmi keveset foglalkozott vele. És az is benne van, amit egyszer a Pisti mondott, hogy ezek a dolgok az emberben idősebb korában kezdenek el mozogni. Mintegy felködleni. Mi éveket töltöttünk el Gyurival, nem is láttuk át, hogy kivel is szívtunk egy levegőt abban az időben.

 

 

G.I.:Ahogy a Robi előbb említette, Gyuri szárnyai alatt nőttünk föl. Én legalábbis elmondhatom magamról, hogy nagyon fiatalon ismerhettem meg, és nagyon fiatalon fogadott be. Hogy is fogalmazzam ezt pontosan? … Tehát, meghívott a zenekarába. Végül is egész életünkben ilyenfajta zenét követtünk, ilyenfajta zenét csinálunk. Most, hogy elővettük a darabjait, úgy érzem, épp itt van az ideje. Ezt az „ideje van”-t, hogy most jött el az az idő, amikor úgy áll össze a Kollektíva, olyan muzsikus társaim vannak, akikkel hozzá lehetett nyúlni egy Szabados darabhoz, Szabados zenékhez. Mivel mi Robival mindig ezt játszottuk, így nem őrizni akarjuk a hagyományt, hanem tovább akarjuk játszani, tovább akarjuk ezt vinni. Ahogy játsszuk a zenéjét - majd meghallgatjátok, és akkor vagy egyetértetek, vagy nem -véleményem szerint sikerült továbbépítenünk. Tehát nem egyfajta nosztalgia-zenekar, nem egy kópia-zenekar jött létre, ami majd X éves évforduló alkalmából eljátszik néhány darabot, ami hasonlít azokra. Igyekeztünk a mai szabadzenei tapasztalatainkat és játékstílusunkat belevinni, tehát újraszülni ezeket a darabokat. Nyilván a leírt részekhez ragaszkodtunk, igyekeztünk azokat úgy játszani, ahogy a Gyuri leírta, illetve, ahogy a rá jellemző kotta-formában megőrződtek. Kutatásaink közben több verziót meghallgattunk és összevetettük a kottával. Ő is mindig máshogy játszotta a szerzeményeit. Nála nem volt olyan, hogy egy darabot hatszor ugyanúgy adott volna elő. Mindegyik más volt, mindig mást nyitott ki bennük és általuk. Ez egy nyitott zene: spontán, tehát ott születnek a dolgok, ott burjánzik, formálódik a zene, és ezért nagyon jó. Ezt kezdtük tovább vinni, és ezért is nyúltunk hozzá és próbáljuk meg ezeket játszani koncertszerűen.


R.M.: Gyönyörű, hogy említjük a hagyományt, de nekem ez egy élő hagyomány. Valójában folytatása a Gyuri törekvéseinek, azaz jelen idejűvé tenni a zenét. Őt nyilván nem lehet pótolni, de ez nem is erről szól, hanem arról, hogy miként lehet a zenéjét egyfajta szabad szellemben interpretálni. Az jutott eszembe, hogy Bartók szerint úgy kell kenyeret sütni, hogy az előző napi kovászból a maiba bele kell tenni egy keveset.

A jó néhány leírt Szabados darabból hatot játszottatok föl, miért pont ezt a hatot és mi ez a hat?


G.I.: Egyrészt Szabados Györgynek több korszaka volt. A trió-korszak, utána volt a szeptett, és a szeptettből aztán formálódott ki a nagyzenekar: a MAKUZ. Rengeteget játszott szólóban. És voltak még az ősidők, amiben te, Misi is játszottál. Akkor én még gyerek voltam (nevet).

A válogatásnál fő szempont volt, hogy olyan darabjait játsszuk, amit csonkulás nélkül meg tudunk szólaltatni. Nyilván nem játszhatunk egy nagyzenekari darabot vagy egy MAKUZ előadású darabot négyen vagy öten, de még hatan sem. Ez volt az egyik szempont, hogy olyan művek kerüljenek sorra, amit meg tudunk szólaltatni hitelesen, az írott részeknek megfelelően. A másik szempont pedig, hogy egyfajta merítést adjunk Az esküvő című lemezétől kezdve - ami az első hivatalos megjelenése volt - szinte a Braxton-nal megjelent közös lemezéig, a Szabraxtondos-ig. Így állt össze ez a hat darab, amit most sorrendben el is mondanék úgy, ahogy a CD-ken rögzítettük: Az esküvő, Fohász, Adyton, ez az egyik CD; a másik pedig az Ajánlás asszonyainknak, Halott-táncoltatás és a Regölés. Megjegyezném, hogy a Regölés soha nem jelent meg hivatalos kiadás formájában, csak gyűjtők felvételein hallható.


R.M.: Szabados zenéjének jelen idejűvé tételéhez nagyban hozzájárult, hogy a zenekarban van két fiatal zenész – Pozsár Máté zongora és Miklós Szilveszter dob -, akik maguk is biztosítékai annak, hogy a következő generáció már most elkezdte, és reméljük, hogy még sokáig folytatni is fogja a megkezdett utat.


B.R.: Igen, ez fontos ebben a dologban. Mert ugyanúgy, ahogy mi is beavatódtunk ebbe a fajta muzsikálásba, úgy nekünk is meg kell tennünk az utánunk jövők beavatódásának segítő gesztusát. Kellenek az új emberek, akik erre fogékonyak. Mostanában voltak ennek jelei… Az eddigi életünk, munkásságunk során sajnos sohasem vettük észre, hogy fiatal zenészek bármilyen szinten érdeklődtek volna az e fajta zeneiség vagy szellemiség iránt. Most, amikor Mátéval és Szilveszterrel, ezzel a két igen tehetséges fiatallal találkoztunk, tulajdonképpen most tudatosodott bennünk, hogy ez esetleg működhet. Ők is tanítanak, és már találkoztak a náluk is fiatalabb generációval, akik között szintén vannak erre a zenére fogékonyak. Valószínűleg most tart ott a dolog, hogy a klasszikus zenei oktatásnak a hiányosságait kezdik érezni a fiatal zenészek, valami olyan dolgot nem kapnak meg onnan, amit az akadémikus oktatás elvesztett. Valami nagyon fontosat, ami itt ebben a közegben…


R.M.: Igen, mert ez a fajta zene, amit ti játszotok, meg a Gyuri is játszott, nyitottabb és szabadabb gondolatokat és érzésvilágot kívánt meg és hagyott dolgozni az emberben.


B.R.: Igen, tehát nem a nagy mesterek műveihez kapcsolódik a zene, hanem magához a zenész emberhez, aki a zenét játssza. Ezzel nem akarom a nagy mestereket bántani, Isten őrizz…


R.M.: Persze!


B.R.:... a zenének mindig élnie kell, mert nem az az élő zeneművészet, hogy Mozartnak a g-moll szimfóniáját lejátsszuk hatszor nagyon jól.

 

Fotó: Polai György


R.M.: Ha már a fiatal és érdeklődő zenészeknél tartunk, jut eszembe, hogy Grencsó István és Molnár Csaba kezdeményezésére egy nagyon izgalmas dolog ígérkezik augusztus végén, amikor is Nagymaroson lesz az első nyitott szabad zenei tábor. Egy hétig tart, előadásokkal, kurzusokkal. Ezzel kapcsolatban Molnár Csabát kérdezem, hogy mik voltak az indítékok, mi hozta össze az ADYTON jazz tábort?


M.Cs.: A (Grencsó – szerk.) Pisti által imént említett 2014-es Mediawave-en szép sikert aratott és komoly érdeklődést kiváltott Szabados-koncertjük volt az egyik kiinduló pont. Közvetlenül a fellépés utáni beszélgetésen merült fel az ötlet, hogy ideje volna magyarul feliratozni és bemutatni az általunk 2006-ban filmre vett Az események titkos története című legendás Szabados művet. Ugyanis a mű keletkezése óta mindig a metanyelvre fordított szöveggel énekelte Kobzos Kiss Tamás. Tehát ez idáig soha senki nem ismerhette – a zenészeken kívül – az eredeti, Szabados György által írt, megrázó és megdöbbentő erejű magyar szöveget. Zárójelben megjegyzem, nem véletlenül! Annak idején még házkutatás is volt emiatt nála. Nos, ebből az ötletből nőtte ki magát a Hagyományok Házában, 2014. október 22-én megtartott estünk. Levetítettük a magyar feliratos koncertfilmet, ami talán az egyetlen kiváló minőségű mozgóképes dokumentuma ennek az 1956-ról szóló műnek, ahol maga a szerző ül a zongora mögött. Ezt követte a Grencsó Kollektíva nagyszabású Szabados-koncertje, majd a késő éjszakáig tartó beszélgetés barátokkal, pályatársakkal és a közönséggel.

 

Nagyon sok visszajelzést kaptunk, hogy ugye lesz folytatása a dolognak.

 

November 14-én Nagymaroson, a szinte tavaszias délutáni verőfényben való beszélgetés folyamán, valóságos brainstorming vette kezdetét. Akkor vetődött fel, én úgy emlékszem Pisti részéről, a Szabad Zene nyári tábor ötlete. Hol máshol lehetne elkezdeni és akár hagyományt teremtve folytatni a szabadosi zene élő, hiteles továbbadását, mint Nagymaroson, ahol élt?


Hát így kezdődött a gondolkodás, a névadás majd a szervezés munkája. Ez utóbbi már ott tart, hogy a város megkapó panorámájához méltó szállásokkal, és napi háromszori étkezéssel várjuk a táborba jelentkezőket. Készen állnak a próbahelyiségek és az esti koncertek helyszínei a kellemes nyári, nyáresti napokra és esőnapokra is. Minden este az aznap tanultakból ingyenes koncerteket tartunk. Mindehhez csatlakozott a 20 éves fennállását ünneplő Szellemkép Szabadiskola fotográfus szekciója. Itt speciálisan a zene fotózás lesz a képzés tárgya. Ennek köszönhetően a koncertek multimédiássá válnak.

 

Természetesen lesznek a Szabados György szellemiségéhez még közelebb vivő programok is. Például a róla szóló filmekből és a hozzá, valamint a tanárokhoz közelálló filmekből tartandó vetítések, és az utánuk történő szabad beszélgetések pezsgése.


A tábor 2015. augusztus 24. – 30. között kerül megrendezésre.

 

Akit érdekel, minden információt megtalál itt a JazzMa oldalán:

http://www.jazzma.hu/hirek/2015/04/12/adyton-szabad-zene-muhely-es-alkoto-egyuttlet-szabados-gyorgy-szellemisegeben

A jelentkezési lapok könnyebb, több módon való letölthetőségei:

Zene Műhely (max. 20 fő)

Gdrive-ról

https://drive.google.com/file/d/0B7EoMZMWtt0WbU1CQ0hDZm5PNTQ/view?usp=sharing

DropBoxról

https://www.dropbox.com/s/s2zgnumjpladab7/ADYTON%20Jelentkez%C3%A9si%20lap_zene.doc?dl=0

Fotográfus Műhely (max. 5 fő)

Gdrive-ról

https://drive.google.com/file/d/0B7EoMZMWtt0WT21pUE5oV2QyYjQ/view?usp=sharing

DropBoxról

https://www.dropbox.com/s/pdrff2i2lbmo80z/ADYTON%20Jelentkez%C3%A9si%20lap_fot%C3%B3.doc?dl=0

 

G.I.: Még annyit tennék hozzá, hogy az ötlet alapjául szolgált az elmúlt évek több olyan pozitív tapasztalata, hogy a fiatal generáció, még a Kollektíva fiataljainál is fiatalabbak, komoly érdeklődést mutattak, mutatnak a szabad zene - nem szeretem ezt a szót, hogy improvizáció, mert ma már mindenki improvizál -, a szabad zenei előadásmód, annak gyakorlása és a szabad zenében való megmerítkezés iránt. Azt mindenképen megemlíteném, hogy azért is helyeztük Nagymarosra a helyszínt, mert Gyuri bácsi ott élt, ott alkotott, élete utolsó évtizedeit ott töltötte, és vele együtt én is úgy gondolom, eléggé szakrális hely ehhez a feladathoz. A Maros hegy gyönyörű helyen van, nagyon szép teret ad mindennek a megvalósítására. Nagyon fontosnak tartom, hogy a zenei együttlét és alkotás mellett egyfajta életszemléletről is legyen diskurzus. Tehát a Szabados-féle gondolkodásmód, a Szabados-féle filozófia is úgymond terítéken legyen, nagyon szeretnénk a filmek mellett Szabados írásokat is megbeszélni, átbeszélni. A Tőle örökölt szabad zenei módszereket fogjuk gyakorolni, illetve azokat fogjuk játszani kisebb kamara formációktól elkezdve, egészen a nagyzenekari összeállításig. Szeretnénk egy vagy két Szabados darabot majd megtanulni, illetve játszani. Elég kis létszámot határoztunk meg a felveendő táborlakókat tekintve. Húsz főt, mert nem akarjuk, hogy a nagy létszám az elmélyült, értő tanulás és munka rovására menjen. … Szóval, nem akarjuk, hogy elvesszen a lényeg. Aki idejön, az mélyreható élményekkel, változással menjen haza, hogy folytatódjon benne is ez a dolog.

Nem véletlenül adtuk az ADYTON Szabad Zene Műhely és Alkotó Együttlét nevet. Az együttlét fő csapása a zenei megmerítkezés és a közös alkotás lesz, ehhez nagyon ragaszkodom. Minden egyes résztvevő, mint alkotó jelenjen meg és vegyen részt, nem pedig mint passzív kívülálló.


R.M.: Kik lesznek a tanárok?


G.I.: A zenei műhelyt a Kollektíva tagjai fogják vezetni. Pozsár Máté a zongora, Benkő Róbert a bőgő, Miklós Szilveszter az ütő és jómagam a fúvós részét. Vendég előadókat is hívtunk, akikből egy már bizonyosnak tűnik, Tickmayer István Orleans-ban élő zeneszerző és komponista, aki szintén nagyon szorosan kötődik és kapcsolódik Szabados György munkásságához. Egyik továbbvivője ő is. Előadásokat és zeneszerző alapfokú kurzust fog tartani.


M.Cs.: A fotográfus műhelyt, ahová fotósokat és vizuális-művészeket várunk, Fuchs Lehel és Fejér János vezeti.


R.M.: Szabados György zenéjének megőrzése, élővé tétele már folytatódik. Egy jó páran közben azon munkálkodunk, hogy mindent összegyűjtsünk a zenei és szellemi munkásságából. Csaba mondj erről néhány szót.


M.Cs.: Ennek az óriási anyagnak a közzétételére a legjobb médium a mai világban egy honlap. Azonban Szabados Györgynek még nem volt mindezidáig hivatalos honlapja. Ezt a hiányt igyekszünk pótolni. Ebben óriási része van, furcsa módon egy német embernek, Rudolf Kraus-nak, aki saját kezdeményezésével utat tört az internetes megjelenés felé. Rudolf évtizedek óta gyűjtője a szabadosi életműnek, ráadásul személyes, baráti kapcsolat fűzte Gyuri bácsihoz. Létrehoztunk egy magyarországi csapatot, a Szabados György Társaságot, hogy minden erőnkkel segíthessük ezt a nagy kihívást jelentő munkát. Szeretnénk egy kereshető, kutatható adatbázisú honlapot csinálni, ahol szöveges, hang, fénykép és videó anyagok találhatók. A jogi előírásoknak is meg kell felelnünk, miközben már egyre erősödik a látogatók részéről a mindenhez való teljes hozzáférés igénye. Gondolok itt olyan „egyszerű” dologra, hogy valaki szeretné megvásárolni Az esküvő c. albumot. A kiadó megszűnt és a kiadás joga nincs rendezve. A lemez sehol nem kapható. Hogyan lehetne a mesterszalaghoz hozzájutni, hogyan lehetne megszerezni a kiadói jogot és végül, hogyan lehetne újból elérhetővé tenni a vásárlók részére? És ez még csak a jéghegy csúcsa.

 

Felosztottuk a feladatokat. Az időrendbe szedett tekintélyes méretű szöveges sajtó anyagot Polai György gondozza. A hanghordozókon megjelent zenéket szintén időrendben tartalmazó gazdag adatbázist Bognár Ferenc hozta létre és ő kezeli. A hanganyagokból tervezett díszkiadás munkálatait és a majdani, kottákkal való összevetéseket és kutatásokat Ráduly Mihály végzi. Tharan Marianne készíti nekünk a precíz fordításokat. Az én feladatom egyrészt a hanganyagok digitalizálása és a számítástechnikai munkák bonyolítása Rudolffal. Természetesen ez egy kvázi felosztás, mert sok-sok munkafolyamat átfedi egymást. Szabados György özvegye, Jutka asszony jóváhagyásával - aki szintén aktív tagja a Szabados György Társaságnak - épül a hivatalos 3 nyelvű honlap.

 

A lényeg itt látható, természetesen folyamatos napi építés, szépítés, feltöltés folyik.

http://xn--gyrgy-szabados-wpb.com/

Ossza meg ismerőseivel:
Kérjük, írja meg véleményét:
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák