Akit a ma már kicsit furcsa, szaggatottan pergő képkockát háttere is érdekel, pár megjegyzés:
Általánosságban
E felvételek nemrég kerültek elő Hartyándi Jenő Super8mm-es film archívumából és Vándor Csabi jóvoltából lettek kockánként beszkennelve. Nem tudjuk biztosan ki készítette, csak gyanunk van, hogy az akkor pályakezdő Szolnoki József "Szokó", aki a kilencvenes évek közepén a Mediawave polgári szolgálatos katonája volt, és e közegben kapott rá a filmkészítésre, vagy az avantgardista Buharov testvérek, akik mögött ekkor már nagy filmes múlt állt.
A kilencvenes évek vége felé járunk, és ekkor már több mint tíz éve a videótechnika uralt mindent. Ami divatjamúltá tette a keskenyfilmre dolgozást a többség számára, de mint többször előfordult már, ekkor is kezdett kibontakozni egy Super8mm-es reneszánsz, nosztalgia a felhagyott technika és nyersanyag iránt. Páran ismét elkezdtek kísérletezni ezzel a nehezen kezelhető és feldolgozható, sok vesződséggel járó, ellenben nagyon más vizuális élményt adó nyersanyaggal. Ilyen volt Szokó. A Buharovok pedig eleve azóta is S8mm-re dolgoznak. Ráadásul a felvételek egy része pixillált, azaz kockázott. (Ma time lapse-nek hívják.) Ami még szaggatottabbá teszi a felvételeket. Összességben az egésznek olyan archivizáló hangulata van, mindha a 70-80-as években lennénk.
Mediawave S8mm történelem 3. - 1998 hangulatképei
A töredék helyszínéről, tartalmáról és a benne fellelhető személyekről
Egy biztosan megállapítható a nyitó képkockákról, hogy 1998-ban is volt májusfaállítás a fesztivál lányainak. Bár ez itt még csak biztosan az előkészület, lelkes önkéntesek a helyszínre hozzák a fát. Kassay Robi ide helyezett fotóin látszik a megvalósulás. Akit részletesebben érdekelnek a 98-as év hangulatai, az bátran kattintson ide, sok almappában tekinthetők meg az egyes helyszínek történései.
Emlékem szerint ebben az időszakban a romos zsinagóga (általunk Művészetek szentélyének nevezve) és a Széchenyi tér volt a májusfaállító felvonulás útvonala, néha belekombinálva s sétáló utca (Baross utca), amit a fa felállítása és általában élő moldvai csángó népzenére való körtánc, majd tűzijáték kísért.
A Mediawave hozta be Győr városába eme "olcsó" népszórakoztató látványosságot. Mármint a tűzijátékot, amely ma a városi rendezvények elengedhetetlen kelléke. A kilencvenes évek végén még nem így volt és sok helyit vonzott, miközben a fesztivál nem kültéri helyszíneit - nagy többségében - külföldiek és nem városiak tették ki.
Persze ma gondolom csak ezt a a tűzijátékról, akkor még mi is hittünk benne és büszkék voltunk rá. Mert nem volt kis kaland évről évre biztosítani az anyagi és biztonságtechnikai körülményeit. De mára leértéktelenedett a szememben és olcső népszórakoztatásnak tartom. Hiába öregedvén az ember változik, tán még bölcsül is, vagy ha nem is, talán finomodnak az alkalmazott módszerei és egyre inkább nem arra törekszik, hogy egyre többen legyenek a rendezvényén. Hogy ez jó vagy nem, azt nem tudom, de e tömegesedő, felfutó időszak tanulságait azért levontam, és egy ponton észrevettem e növekedéskényszeres európai gondolkodásmód árnyoldalait. És amint ránk is többször igaznak bizonyult az ősi mondás, "az ember nem tudja átugrani a saját árnyékát".
De visszatérve a hangulatfilmre, szerzője a zsinagóga körüli délutáni hangulatokra koncentrál. Nem is nagyon tudott mást tenni, mert a a Super 8 mm-es filmtechnika nem tett lehetővé gyenge fényben való munkálkodást. E zsinagóga melletti felvételeken több klasszikus "Mediawave arc" bukkan fel - Magyar nemzeti Attila, Dömötör Péter, Daruka Mihály, Boka Gábor, Zugmann Zoli nagyfejű szentjei, gyimesi népzenészek, Kátai Zoli, Kassay Robi, Tóth Tamás, stb... -
Miközben este a Művészetek szentélyében igen izgalmas, egyedi produkciók zajlottak. A következő Kassay Robi fotón Sára Feri, Gyimesbe disszidált és azóta is ott élő hírhedt, vagabund néptáncos, koreográfus Ordasok néptáncegyüttese (azóta egyenként táncos legendák) és az Almati-i (Kazahsztán) ujgur opera táncosai és muzsikusai hoztak létre együttműködő darabot.
Volt mindez április-május fordulóján és szeptemberben indultunk a Mediawave kultúrtörténet jelentőségű kazah-ujgur-tibeti-kínai turnéjára. Nálunk játunk elsőként ALmatiban és környékén...
Hartyándi Jenő: Igricek és kekecek (1999)
Az S8mm-es hangulatfelvételek vége Héderváron zajlik, ahol megkoszoruztuk a világ első kártevő szobrát. A krumplibogár magyarországi megjelenéséről, amelynek Hédervár volt az első felfedezési ponja, a Buzás-Lengyel-Szolnoki trió készített filmet "Leptinotarsa, avagy a krumplibogár titokzatos feltűnése Magyarországon" címmel.
A szobrot az akkori új Mediawave generáció készítette Csáki László vezényletével és Maráczy Manuéla és Zsédely Teréz közreműködésével. Akik azóta, a MOME elvégzése után, neves filmesek és képzőművészek.
Köszönet a készítőnek, valószínű Szolnoki József "Szokó", egykori Mediawave polgári szolgálatos volt az elkövető.
Zene: Kovács Ferenc "Öcsi" - hegedű és Harmen Fraanje - zongora
Két görög filmes műhelyvezető is lesz idén a Passport Controll - Nyári Berek Művészeti Műhelyek és Közösségi Együttléten. Karina Logothetis filmrendező és Vasilis Zlatanos sound designer idén elnyerték a legeredetibb kisjátékfilm díját a 33. alkalommal megrendezett Mediawave Filmszemlén, a Kavics (er. Pebble) című filmmel.
Május végén (május 26-28) jön a következő idei Mediawave fokozat Pünkösdi improvizációk címmel, amely a "klasszikus" Mediawave jazz, színházi, táncos és közösségi vonalát szándékozik feleleveníteni a ravazdi Őrhegy udvarházban. A program ide kattintva érhető el.