“A rendszer működésre csábít, ahogyan a tej működésre csábítja a
joghurtbaktériumokat”. (E. Miklós, 2000)
A kicsi szép!
Az elmúlt tíz évben 29 kisfilm vett részt az európai első osztályú fesztiválon. Egy az európai Oscar díjként emlegetett Európa Filmdíjat nyerte el, egy Oscar jelölést kapott. Öt magyar kisfilm büszkélkedhet Arany Pálma díjjal, a rövidfilmes feszti-válokon szereplő és díjat szerzett művek szinte megszámlálhatatlanok.
A magyar rövidfilmek nemzetközi sikerének egyik oka talán az, hogy a hat-vanas évek elején alakult Balázs Béla Stúdió megfelelő intézményi keretet és alkotói szabadságot biztosított a filmek elkészítéséhez. A főiskolai évek után a Stúdióban a magyar film meghatározó alkotóinak szinte mindegyike készített filmet. A rendszer-váltás után a demokratikus döntési szisztémán alapuló műhely a szigorodó gazdasági helyzetben nem talált jó megoldást, egyre nehezebbé vált a működés, végül a Stúdió megszünt.
Az Magyar Mozgókép Alapítvány szakmai konszenzussal kialakított támoga-tási koncepciója lehetővé tette a rendezők és a produceri irodák számára a kisfilmes műfajok támogatását. A Duna Műhely, és az INFORG Stúdió két meghatározó műhelyévé vált a kisfilmeknek, ezzel tovább éltette a műfajt. A Duna Műhely megszűntetése, és az MMA támogatásának felfüggesztése, majd megszüntetése után a kisfilmek közpénzi támogatási lehetőségek nélkül maradtak. Az NKA filmes szakkollégiuma és a Történelmi Film Alapítvány megszünt, a Nemzeti Filmalap egész estés műfajokat támogat, az MTVA rövidfilmes pályázatot nem írt ki, a tervei között sem szerepel ilyen jellegű pályázat. A dolgok jelenlegi állása szerint ez, az elmúlt évtizedekben számos sikert hozó és mint fontos gyakorlati képzést is jelentő műfaj megszünhet.
Jellemző módon a kisfilmek készítői a fiatal pályakezdők, független filmesek, médiaszakos hallgatók, vagy a filmművészeti egyetemet elvégzettek köréből kerülnek ki. A főiskola/egyetem évközi vizsga-és diploma filmjei gyakran különleges elbírálásban részesülnek, kisfilmes műhelyek, független filmesek, baráti társaságok és filmes táborok biztosítanak lehetőséget a filmek elkészítésére. A műfaj iránti érdeklődést jelzi, hogy a Filmszemléken elsőként a kisfilmes programokra fogynak el a jegyek, kritikusok és producerek figyelik a pályakezdők munkáit. Nagy szerepet kap a műfaj népszerűségében a könnyű kép-és hangrögzítési technikák elterjedése, az így készült filmek terjesztésének internetes lehetősége. Felnőtt egy új generáció ,amely képeket cserél, filmeket mutat be – túlzás nélkül - az egész világnak. Közülük kerülhetnek ki a jövő filmesei, akikre érdemes figyelni a Nemzeti Film Alap munkatársainak is, mert vélhetően ők lesznek az általuk támogatni kívánt filmek alkotói.
Az elmúlt hónapokban gyakran került szóba egy új, a régi Balázs Béla Stúdi-óhoz hasonló műhely létrehozásának igénye. Természetesen a jelenlegi társadalmi, gazdasági helyzet és a hatvanas évek megalakulása körüli viszonyok mások, ezért érdemes végiggondolni mi az, ami alapértékként megtartandó, ami megőrzésre érdemes, és milyen új szisztéma teheti működőképessé az alkotások létrehozását.?
Javasolt témakörök:
1.) Mit tekintünk alapértéknek, mi az, ami megőrzésre érdemes?
2.) Kinek jó és miért lehet “hasznos” egy új formáció létrehozása?
3.) A művészi szabadság és a pénzügyi fegyelem kérdése.
4.) A tévedés szabadságának joga - elképzelések a működésről.
5.) A Nemzeti Film Alaphoz és a Magyar Filmművész Szövetséghez való viszony kérdése.
A témáról nyílt szakmai konferenciát szervezünk a 22. Mediawave Fesztivál keretein belül.
Kapcsolódó filmes programok, vetítések:
• Válogatás az INFORG Stúdió filmjeiből
• Koprodukciós kisjátékfilmek (Duna Műhely, MAFSZ, Színművészeti Főiskola, INFORG Stúdió)
• Kiemelkedő díjazású kisfilmek (Arany Pálma díj, Európai Filmdíj, Oscar díj nomináció)
• Válogatás a Duna Műhely-Filmtett, és Mediawave tábor rövidfilmjeiből
• Válogatás a Balázs Béla Stúdió filmjeiből.
A konferencia ideje és helye: 2012. április 30. 10-16 óráig, Monostori Erőd, Komárom.