www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 


 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 28-május 2.

 

 

 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 28-május 2.

 


 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 28-május 2.

 

 

 

TARTÓSHULLÁM / MEDIAWAVE EGYÜTTLÉT

30. KIADÁS

2020. április 28-május 2.

etnik Archív
2014. április KSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSz Aktuális program:
2019.09.23.
010203040506070809101112131415161718192021222324252627282930

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

EseménynaptárRSS

2014.04.30. 23:00
Helyszín: MONOSTORI ERŐD - ÉKES SZÍNPAD .. - KOMÁROM (HUN),

TRO KONTRASZT

(FRA/HUN)
Műfaj: improvised music / improvizatív zene

A zenekart kialakulásáról így nyilatkozott Stevan Kovacs Tickmayer: "...Ennek a hosszú néma korszaknak a végére Hartyándi Jenő tette a pontot, és a múlt évi (2011) Mediawave Fesztivál keretén belül adott nekünk alkalmat egykori zenekollaborációnk újraélesztésére. Mindhárman lelkesen fogadtuk az ajánlatot, s csalódás egyikünket sem ért: úgy éreztük a hosszú hallgatás után közös zenélésünk még csiszoltabbá és összeforrtabbá vált. Sajnos, ennek a kreatív újra-összejövetelnek az örömét egy nagyon szomorú eseménynek a híre borította be. Az este Szombathelyen, a fellépésünk ideje alatt értesült a fesztiválstáb, hogy mesterünk és tanítónk Szabados György távozott sorainkból. Mindjárt ott helyben úgy döntöttünk, hogy ezzel a triónkkal az elkezdett munkát tovább kell folytatnunk, továbbvinnünk és fejlesztenünk a szabadosi világ gondolatát, és nem utolsósorban gondosan ápolnunk mesterünk szellemi hagyatékát... Trió Kontraszt. A névválasztásnak többsíkú a háttere: először is Bartóknak a Kontrasztok triójára gondoltam (a klarinétra, hegedűre és zongorára íródott művét a zeneszerző Benny Goodman-nek – íme, mindjárt a jazz asszociáció is - és Szigeti Józsefnek dedikálta). Továbbá azokra a kontrasztos elemekre, amelyek zenélésünkben rendszeresen jelen vannak (mindegyikünk sokoldalú zenész és szerző) és nem utolsósorban arra is, hogy zenei anyanyelvünk és örökségünk nagyon is kontrasztos képet alkot a mai szabadzenei világgal szemben.”




Előadókról:

Stevan Kovacs Tickmayer - zongora

Grencsó István - szaxofon
Geröly Tamás - dob

 

A trió a MEDIAWAVE Fesztivál felkérésére jött létre 2011-ben, de Grencsó és Tickmayer a 1990-ben már többször játszot együtt, sőt duólemezt is adtak ki. A 2011-es koncertvideó itt tekinhető meg!

 

MEDIAWAVE 2011

 

Az kapcsolat eredetéről Stefan Kovacs Tickmayer:

„Grencsó Pistivel, Geröly Tamással és természetesen a többiekkel, akik akkortájt a Grencsó Kollektívát képezték (Dresch Misi, Benkő Robi…), az Újvidéki Jazz Napokon ismerkedtem meg, ha nem tévedek 1985-ben. Hamarosan, mindezekkel a kiváló zenészekkel elejét vette a többéves termékeny és tartalmas közös zenélési korszakunk - ezt a kreatív összjátékot én, természetesen nagy megtisztelésként könyveltem el. Gyorsan bővült a zenészbaráti kör, s akkor már világosan éreztem, hogy itt nemcsak egy puszta zenei együttműködésről volt szó, hanem, hogy előttem egy egész életre szóló és erősen meghatározó zenei nyelvezetnek a létrejövetele bontakozott ki.


A nyolcvanas évek derekán, Újvidék (Novi Sad) és Budapest között egy igen eleven és izgalmas szabadzenei élet alakult ki, amelyet leginkább a magyarkanizsai Bicskei Zoltán, majd a pesti Czabán György és nem utolsósorban a győri Hartyándi Jenő szervezői képességeinek és jóakaratának köszönhettünk. Szabadzenei koncertek adták egymásnak a kilincset a már említett újvidéki jazzfesztiválon és a Petőfi Sándor művelődési központban, a pesti Közgáz Klubban majd Győrött. Az Újvidéki Rádió és Televízió szép számban rögzítette ezeket az eseményeket, még a „magyarországi szekció” kisfilmeket (kisportré vagy hangverseny filmrögzítés) készített az egyes koncertekről és zenészekről. Győrött, amolyan „szamizdat” formában látott napvilágot a kiváló Jazz Stúdium, s végül, a „jugó szekció” interjúkat és elemzéseket közölt rendszeresen az újvidéki Magyar Szó és az Új Symposion hasábjain. Akkortájt – a hajdani rendszereinkhez címzett mindennapi heves bírálataink közepette - nem is sejtettük, hogy mindezekről a lehetőségekről, majd egy jövendőbeli szabad rendszerben még álmodozni sem fogunk tudni.


És akkor jött a kettős szabadulás: az ötven év szovjet elnyomás után, Magyarország szabadlábra lépett, még Jugoszlávia, saját magától szabadult meg és a kiutat, egy értelmetlen és kegyetlen önpusztító polgárháborúban kereste. Egyik napról a másikra változtak meg az addigi játékszabályok: Magyarországon, a Coca-Cola „kultúra” gyors léptekkel helyettesítette be és tüntette el majdnem mindazt, ami nem tömegcikk és nem azonnal fogyasztható; a jugó háborúk meg, a fiatalok egész seregét késztették emigrációba, s a múzsák egy hosszabb időre elhallgattak. Az emigránsok között találtam magam én is, Nyugatra kerültem, egy teljesen új és számomra idegen környezetben ütöttem le a vándorbotomat, ahol a zenei anyanyelvemet nem beszéli senki. A nagy távolság és a rendszerváltások megtették a magukét, s hamarosan megrekedt a kapcsolat a hajdani zenésztársaimmal - ráadásul, egy szerencsétlen félreértés eredményeként (amiért nem kis mértékben jómagamat is hibáztatom) Pistivel megszűnt mindenfajta baráti kapcsolatom.


Ennek a hosszú néma korszaknak a végére Hartyándi Jenő tette a pontot, és a múlt évi Mediawave fesztivál keretén belül adott nekünk alkalmat egykori zenekollaborációnk újraélesztésére. Mindhárman lelkesen fogadtuk az ajánlatot, s csalódás egyikünket sem ért: úgy éreztük a hosszú hallgatás után, közös zenélésünk még csiszoltabbá és összeforrtabbá vált. Sajnos, ennek a kreatív újra-összejövetelnek az örömét egy nagyon szomorú eseménynek a híre borította be. Az este Szombathelyen, a fellépésünk ideje alatt értesült a fesztiválstáb, hogy mesterünk és tanítónk Szabados György távozott sorainkból. Mindjárt ott helyben úgy döntöttünk, hogy ezzel a triónkkal az elkezdett munkát tovább kell folytatnunk, továbbvinnünk és fejlesztenünk a szabadosi világ gondolatát, és nem utolsósorban, továbbá gondosan ápolnunk mesterünk szellemi hagyatékát.


Idővel nevet kerestünk a triónknak– én mindjárt Szabados vonatkozású dolgokra gondoltam, de nem találtam semmi megfelelőt, majd ezek után Bartókra irányult a figyelmem, aki manapság számomra fontosabb, mint valaha - a megboldogult Gyuri bácsi is ebből a forrásból merített - és ekkor jutott eszembe be a Kontraszt Trió (ráadásul eredeti módon írva: k-val és sz-szel). Ezt az elnevezést a Pisti permutálta, és így keletkezett együttesünk nevének végleges formája: Trió Kontraszt. A névválasztásnak többsíkú a háttere: először is Bartóknak a Kontrasztok triójára gondoltam (a klarinétra, hegedűre és zongorára íródott művét a zeneszerző Benny Goodman-nek – íme, mindjárt a jazz asszociáció is - és Szigeti Józsefnek dedikálta). Továbbá, azokra a kontrasztos elemekre, amelyek zenélésünkben rendszeresen jelen vannak (mindegyikünk sokoldalú zenész és szerző) és nem utolsósorban arra is, hogy zenei anyanyelvünk és örökségünk nagyon is kontrasztos képet alkot a mai szabadzenei világgal szemben.”

 

Stefan Kovacs Tickmayer
A zeneszerző, több hangszeren játszó zenész, improvizőr és esszéíró Kovács Tickmayer István 1963-ban született Újvidéken, a Vajdasában, a volt Jugoszlávia területén, magyarnak. 1991 óta Franciaországban él és dolgozik.

 

 

Zenei tanulmányai:
Zenei tanulmányainak első éveiben zongorán és bőgőn tanult Újvidéken. Később zeneszerzésből Rudolf Brucci-nál vizsgázott a Zeneakadémián, a hágai Konzervatóriumot Luis Andriessen és Diderick Wagenaar tanítványaként végezte Hollandiában. A rotterdami Konzervatóriumban Witlod Lutoslawki tanította, az ISCM Legyel Szekciójától ösztöndíjat kapott. 1997-től Kurtág Györggyel és Mártával tanul együtt, és Amszterdamban együtt zenél a Kurtág Six Pieces For Trombone & Piano világpremierjén.

 

Tevékenységek:
1986-ban, még diákként alakult a Tickmayer Formatio, klasszikus zenészek, új jazz és avant-garde rock előadók közreműködésével. A csapat 2001-ig aktívan működött, sok koncertfellépést és koreográfiát hagyva maga után.

Három éven keresztül Tickmayer a New Symposium magazin szerkesztőségének a tagja, mely társadalmi kérdésekkel, művészettel, kultúrával foglalkozik Újvidéken. Ebben az időszakban segédkezett és szervezői feladatot is ellátott több kortárs művészeti, zenei fesztiválon. 1988-ban nyári művészeti táborban tanított egy improvizációs, zeneszerző táborban Szombathelyen.

Hét éves együttműködésük alatt a legtöbb jelentős európai és nem európai színházi fesztiválon fellépett Nagy József (Joseph Nadj) világhírű koreográfus orleani új színházával, mint az együttes zenésze, zeneszerzője és hangmérnöke.

Tickmayer adaptálta a jól ismert regényt Aleksandar Tisma: The Book of Blam mint zenei színházi darab, amit 1997-ben mutattak be Amsterdamban.

Gidon Kremer meghívása alapján Tickmayer a Kammermusikfest Lockenhaus 2003-as rendezvényén meghívott előadóként vett részt, csakúgy mint 2009-ben a Kremerata Baltica Festial siguldai eseményén, Lettországban ahol számos szerzeménye bemutatásra került, világpremierként. Az Art Omi-n is fellépett vendégelőadóként (USA, 1999) és a Civitella Ranieri Center-ben (Olaszország/USA, 2007).

Együttműködések:
Zeneműveit előadták többek között Gidon Kremer, Martha Argerich, Kremerata Baltica, Keller Quartet, David Geringas, Roman Kofman, Yuri Bashmet (karmesterként), Tatiana Vassilieva, Khatia, Bunaitishvili, Alexei Ogrintchouk, The Moskow Solists, The Netherlands Wind Ensemble, De Volharding, Seattle Chamber Players, Magyar Szimfónikus Zenekar, Le Concert Impromptu és még sokan mások is.

Improvizőrként és nem-klasszikus zemészként is sok zenésszel és zenekarral játszott együtt, például: Chris Cutler , Fred Frith , Robert Drake , Valentin Clastrier, Wu Fei, Peter Kowald, Szabados György, Paul Termos , Grencsó Istvan, Dresch Mihály ; The Science Group (ő az egyik alapítótag és dalszerző is) és a Thinking Plague .

Számos zeneművet írt Iva Bittova, a Kremerata Baltica és The Netherlands Wind Esemble számára is.

 

www.tickmayer.com

 

 

GERÖLY TAMÁS

Geröly Tamás dobos, ütőhangszeres a Dresch Quartetben továbbá Szabados György zenekarában tűnt fel a 80-as években, de olyan korai jazz formációk is a nevéhez fűzednek, mint a pont Grencsó Istvánnal életre keltett, kőszegi Masina. A 90-es évek végétől a Dél-alföldi Szaxofon együttes zenészeként játszott sokat, illetve a Tartos zenekarban moldvai-gyimesi népzenét. Közreműködései közül kiemelkedőek Gadó Gáborral készített lemezei.

 

 

Az Erkel Ferenc Zeneművészeti Szakközépiskola tanára. Valószínűleg ez is közrejátszik abban, hogy egyre többet szerepel fiatal, pályájukat most kezdő, tehetséges zenészekkel, melyek közül napjainkban legjobban kiemelkedik a ZZAJ.

 

 

GRENCSÓ ISTVÁN

 

Grencsó István szaxofonos és fuvolista a magyar avantgard jazz egyik kiemelkedő alakja. Pályafutása 1979-ben, a Masina Jazz Csoport megalapításával indult, szélesebb körű ismertségre pedig az 1980-as években Szabados György partnereként tett szert.

1984-ben hozta létre a Kollektívát, amely azóta is elsőszámú zenekara. Ezzel a folyton változó formációval tíz albumot jelentetett meg, közülük legfontosabbak a Plays Monk (1996), a Villa Negra (1997), a Fekete kenyér (1999), a 7 Ének az utolsó mohikánoknak (2000) és a Dream Car (2003).

 

 

Grencsó repertoárja rendkívül sokszínű, a zeneszerzőt a formai változtatások mesterének tartják. Improvizatív zenei kísérletei mellett feldolgozott számtalan jazz-standardet, aktuális divatirányzatoktól függetlenül játszott pop-, rock- és ethno zenét, újraértelmezte a hatvanas évekbeli magyar tánczenéket, sanzonokat, komponált klasszikus zenébe hajló szvitet. Játszik a a Kampec Doloresszel, állandó tagja a Szabados György vezette MAKUZ-nak és az elektronikát is alkalmazó Budbudas-nak. Az utóbbi időben többször is fellépett a marokkói gyökerű Gnawa Trióval, illetve saját neobeat együttesével, az AMA-val, valamint együttműködött a noise rockot játszó Pozvakowski zenekarral.

 

 

 



Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák