www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

Azé' csak lesz valami a Mediawave

klasszikus időszakában!

2020. április 28 - május 2.

 keresd az online programot

 


 
A pótlás - reményeink szerint - szeptember

második felében lesz!

 


 

Azé' csak lesz valami a Mediawave

klasszikus időszakában!

2020. április 28 - május 2.

 keresd az online programot

 


 
A pótlás - reményeink szerint - szeptember

második felében lesz!

 


etnik Archív
2020. július Aktuális program:
2020.07.11.
01020304050607080910111213141516171819202122232425262728293031

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

2014.05.05. 17:50

Aki nézi, az csinálja is – Filmfórum


Filmtekercs - Keller Mirella beszámolója

A fesztivál egyik filmes fórumának témája a filmkritika és a magyar film viszonya volt. Ezen túl a filmes szaksajtó helyzete, a blogok, portálok, netes kritikák és hagyományos médiumok szerepe, illetve a mozgókép az oktatásban. És hogy ebből valóban egy élő, kifejezetten érdekes és ezerfelé ágazó beszélgetés kerekedett, az annak volt köszönhető, hogy roppant érdekes emberek (igen sokféle megközelítéssel) érkeztek a fesztivál ezen eseményére.

Jelen volt többek között Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője, Varga Balázs filmesztéta, Monory Mész András filmrendező, Hartai László, rendező és számos mozgógép és médiaismeret tankönyv írója, Szekfű András, a Zsigmond Király Főiskola tanszékvezető tanára, a filmes vonal képviselője, Szíjártó Imre, a Mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának módszertana című könyv szerzője, Gyenge Zsolt, filmkritikus, Durst György és még jópáran, de már így is biztosan érezhető, hogy sokan tartották fontosnak ezt a beszélgetést.

 

 

Kicsit talán provokáló volt a felvetés, miszerint a filmkritika tehet a magyar film honi megítéléséről. Szerepe kétségtelenül van, de ez egy sokkal több tényezőből álló helyzet, egy komplex kultúrtörténeti és filmfinanszírozási folyamat jelenlegi, ám változóban lévő állomása. A legmarkánsabb különbség – a korábbi, mondjuk a hatvanas évek filmkritikájához képest –, hogy a mai filmkritika sokkal felszabadultabb és sokszínűbb. Ennek előnye, hogy a vélemények valós visszacsatolást nyújthatnak, hátránya, hogy a sokféle, sokszor kontroll nélkül megjelenő szövegek minősége szintén sokféle. Ezen kívül gyakori az egekbe magasztaló vagy teljes mértékben elmarasztaló szöveg, szemben az elemző jellegű, hosszabb kifejtésekkel.

 

 

S ezzel el is értünk az online-offline kritika kérdésköréhez, amit szerencsésen részben le is zártunk, legalábbis a szakadékot csökkentettük a kettő között azon kérdéssel: hogy vajon létezik e olyan folyóirat, ami kizárólag nyomtatásban jelenik meg és semmilyen online formája nincsen? Ha valaki tud ilyet, kérem, kommentelje a cikk végén – online módon. Ám kétség kívül másféle szabályrendszer mentén rendeződik a két forma, mind stílus, mind terjedelem, mind olvasóközönség szempontjából. Az online forma kattintásból él, ennek köszönhető a sok hangzatos cím, a markáns véleményezés. Ám a legtöbben fejet hajtottak ezen sokszínűség előtt is, hiszen megvan a maga szerepvállalása a Filmvilágnak, a Metropolisnak, a Filmtekercsnek és a többi médiumnak is. Talán abból van kevesebb, hogy egy szövegen keresztül további filmes párbeszéd jöjjön létre. Vagy legalábbis ennek kevés nyoma van. Bár biztos létezik ez is, jómagam sosem azt keresem, hogy jó vagy rossz az adott film, hanem milyen gondolattal tud gazdagítani a szöveg.

 

 

A legkedvesebb pillanat az volt, amikor megszületett a „filmimádók köre” kifejezés, ami lefedi a mozibajárók, filmes szakirodalmat olvasók, érdeklődők, rajongók és alkotók táborát. Ugyanis legtöbb esetben aki nézi, csinálja is. Vagy ha nem ő, valamelyik barátja, ismerőse, hiszen a no-budget produkciók sok segítő kezet bevonnak. Ettől lesz egy nagy közös és élő tábor. Másrészről pedig az alkotói szférában is megjelenő, nagyobb számú fél-professzionális réteg. Ezek a hasonló jelenségek ugyanazon problémára mutatnak, ez pedig a finanszírozás hiánya. És itt hirtelen igen hevesen más irányba lódult a beszélgetés.

 

 

Bennem mindenesetre az összegződött, hogy a változó tendenciák, financiális helyzetek, lehetőségek forgatagában a filmimádók köre és az alkotók léte változatlan. A számok változnak ugyan, a hozzáállás, a színvonal, de azért vannak, vagyunk. Moziba megyünk, vagy letöltünk, kattintunk, vagy megvesszük, így vagy úgy, de filmet nézünk és olvasunk, vagy netán csináljuk is. És ez egy értékes, örömteli dolog.

 

fotó: Gábor Csaba

Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
Nincs megjeleníthető aktualitás.
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák